۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه هالیوودی‌ها


admin 28 تیر 1399 دقیقه مطالعه
۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه هالیوودی‌ها

- ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه هالیوودی‌ها

چه کسانی بهتر از آدم‌هایی که خودشان فیلم می‌سازند می‌توانند بهترین فیلم‌های جهان را انتخاب کنند؟ هالیوود ریپورتر برای رسیدن به یک فهرست نهایی از رتبه‌بندی جذاب‌ترین فیلم‌های سینمایی کل تاریخ، نظر مدیران استودیوها، برندگان اسکار و چهره‌های شاخص تلویزیونی را جمع کرده است.

با این حساب به نظر اشتباه نیست اگر این فهرست را بهترین فهرست فیلم تمام دوران بنامیم!

هر چه باشد، فهرست‌های زیادی درباره‌ی بهترین فیلم‌های سینمایی وجود دارد. آنقدر زیاد که حتی نمی‌توانید آن‌ها را لیست کنید. اما این اولین بار است که کسی سراغ اهالی خود صنعت سرگرمی رفته تا بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را انتخاب کنند.

البته همه هم در این نظرسنجی با اشتیاق شرکت نکردند. ونس گیلیگان، خالق سریال «برکینگ بد» گفت: «من این ایده را رد می‌کنم. برای من مثل این است که یک بسته‌ی بزرگ ناچو داشته باشم و بعد به من بگویند فقط می‌توانی پنج تایش را بخوری.» البته در نهایت او هم فهرستش را فرستاد (که در میان آثار محبوبش نام یوجیمبو محصول ۱۹۶۱ هم به چشم می‌خورد). همان‌طور که ۲۱۲۰ نفر دیگری که در این نظرسنجی حضور داشتند محبوب‌ترین‌هایشان را فرستادند. نتیجه‌ی این نظرسنجی فهرستی است که در ادامه می‌بینید؛ بهترین فیلم‌های جهان به انتخاب هالیوودی‌ها.

چند نکته‌ی شگفت‌انگیز هم این وسط وجود داشت. این فهرست بیشتر فیلم‌های تجاری را در برمی‌گیرد تا آثاری که معمولا منتقدان انتخابشان می‌کنند. چه کسی می‌توانست فکرش را بکند که برای مثال فیلم «بازگشت به آینده» بیشتر از «لارنس عربستان» محبوب باشد؟ فیلم‌هایی هم هستند که نبودنشان در این فهرست شوکه‌کننده است. «چهارصد ضربه»، «زندگی شیرین» و «جویندگان طلا» و نیم‌دوجین اثر بزرگ غیرقابل انکار دیگر جزو فیلم‌هایی هستند که در این فهرست دیده نمی‌شوند.

در میان نظرات حرفه‌ای‌ها تفاوت‌های جالبی وجود داشت؛ کارگردانان و نویسندگان معمولا اتفاق نظر داشتند، در حالی که مثلا فیلمبرداران «۲۰۰۱: اودیسه‌ی فضایی» را انتخاب کردند یا وکلای صنعت سرگرمی به «رستگاری در شاوشنک» رای دادند.

چه با نظر عوامل سینمایی هالیوود در مورد بهترین فیلم‌های جهان موافق باشید و چه نباشید، احتمالا این فهرست برایتان جالب خواهد بود. البته این را به یاد داشته باشید که هیچ کدام از فهرست‌های سینمایی ابدی نیستند. به قول مایکل بی: «فیلم محبوب شما هر روز تغییر می‌کند».

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*