بهترین رمان‌های عاشقانه و غیرعاشقانه کلاسیک


admin 27 تیر 1399 دقیقه مطالعه
بهترین رمان‌های عاشقانه و غیرعاشقانه کلاسیک

پرمخاطب‌ترین ژانر کتاب همیشه و در طول تاریخ رمان‌ بوده است. در سال‌های اخیر البته کتاب‌های روانشناسی و شبه روانشناسی هم به آن اضافه شده اما همچنان رمان خواندن لذت دیگری دارد. صدها جلد رمان در طول سال به بازار می‌آیند و انتخاب بهترین رمان‌ها از میان آنها کار دشواری است. فکر کردیم شاید آماده کردن فهرست بهترین رمان‌ها در این مطلب معرفی کتاب بتواند به شما کمک کند. بخش زیادی از لیست بهترین رمان‌ها شامل رمان‌های عاشقانه است. به هر حال رومانس معمولا یکی از موارد پیش‌برنده اصلی رمان‌ها محسوب می‌شود. ما یک سری نویسنده و رمان عاشقانه و غیرعاشقانه کلاسیک و خواندنی انتخاب کرده‌ایم که اگر آنها را تا امروز نخوانده‌اید حتما باید سراغ‌شان بروید.

بهترین رمان‌های جوجو مویز

- بهترین رمان‌های عاشقانه و غیرعاشقانه کلاسیک

ممکن است کتاب‌های جوجو مویز زیادی عامه‌پسند به نظر برسند. واقعیت این است که همین‌طور هم هستند ولی اولین مواجهه من با جوجو مویز موقع دیدن فیلم «من پیش از تو» بود. یک فیلم با کلیشه‌های هالیوودی که بسیار شیرین ساخته شده بود. آن فیلم که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته مویز بود در فهرست گیلتی پلژر‌های من و خیلی از دوستانم قرار گرفت. رمانش هم گیلتی پلژر است.

گیلتی پلژر اصطلاحی است که می‌شود لذت گناه‌آلود ترجمه‌اش کرد. لذتی که از دیدن یک اثر هنری از کتاب تا ادبیات می‌برید اما طبق اصول و متر و معیارهای نقد هنری می‌دانید که این‌ها آثار تراز اولی نیستند. همه کتاب‌های جوجو مویز در فهرست گیلتی پلژرها قرار می‌گیرند. از خواندن‌شان لذت وافر می‌برید اما لزوما از لحاظ ادبی آثار شاخصی نیستند.

با این حال مویز موفق می‌شود در کتاب‌هایش به خصوص حالات روحی و انسانی آدم‌ها را خیلی روان و ملموس تصویر کند. روان‌هایی که عمیق نیستند ولی درگیر همان مشکلات روزمره ما هستند.

اوج هنرمندی‌اش را در همان کتاب «من پیش از تو» می‌شود دید. داستان دختر جوان سرزنده و کمی دست و پاچلفتی که وظیفه مراقبت از پسر جوان ثروتمندی را برعهده می‌گیرد که فلج شده و بسیار بدخلق است. دختر راه سختی در پیش دارد تا بتواند شغلش و از آن مهم‌تر روحیه‌اش را حفظ کند.

«من پس از تو» هم ادامه داستان همان قهرمان را روایت می‌کند.

بقیه کتاب‌های جوجو مویز هم خواندنی و به همین شیرینی و سادگی هستند.

 

دزیره

کتاب دزیره

سال‌هاست که کتاب «دزیره» جزو محبوب‌ترین رمان‌های ادبیات است. نوشته آن ماری سلینکو که هیچ کتاب دیگری از او مشهور نشده است. آن ماری سلینکو نویسنده اتریشی مقیم آلمان بود. با شروع جنگ جهانی دوم به واسطه شوهرش که دانمارکی بود به دانمارک پناهنده شد و بعد از آن هم به سوئد مهاجرت کردند.

رمان «دزیره» آخرین کتاب آن ماری سلینکوست که چندین اقتباس سینمایی هم از روی آن صورت گرفته که در مهم‌ترین‌شان مارلون براندو نقش ناپلئون بناپارت را بازی می‌کند. قهرمان قصه دختر جوانی به نام دزیره کلاری است از یک خانواده نسبتا متمول که تحصیلات و ویژگی خاصی ندارد. او با افسر جوانی به نام ناپلئون بناپارت آشنا می‌شود که از خانواده فقیر پرجمعیتی می‌آید. آن دو به یکدیگر علاقمند می‌شوند. ناپلئون با دزیره نامزد می‌کند و با پول جهیزیه او موفق می‌شود در ارتش جایگاهی پیدا کند. از آنجایی که باهوش و جاه‌طلب است خیلی زود به مقام‌های بالایی می‌رسد به خصوص وقتی با زنی به نام ژوزفین آشنا می‌شود.

دزیره از خیانت ناپلئون دلگیر می‌شود اما در همان شبی که خبر نامزدی ناپلئون با ژوزفین را می‌فهمد برای خودش هم اتفاقات جالبی می‌افتد.

ناپلئون بناپارت یکی از جذاب‌ترین امپراطورهای تاریخ اروپاست و رمان‌های خیالی زیادی درباره داستان‌های عاشقانه او نوشته شده. «دزیره» یکی از جذاب‌ترین رمان‌ها درباره یک عشق خیالی ناپلئون است که از ابتدای جوانی او تا مرگش را روایت می‌کند.

 

عقاید یک دلقک

کتاب عقاید یک دلقک

هاینریش بل، یکی از نویسندگان پیشگام آلمان در دوران بعد از جنگ جهانی دوم است و کتاب «عقاید یک دلقک» مهم‌ترین کتاب او محسوب می‌شود. بل سال ۱۹۷۲ برنده جایزه نوبل ادبیات شد. «عقاید یک دلقک» سال ۱۹۶۳ نوشته شده است و هر چند یک داستان عاشقانه به نظر می‌رسد اما در حقیقت نقد اجتماعی است که نویسنده در آن زندگی می‌کند.

هانس راوی اول شخص داستان «عقاید یک دلقک» است. او از خانواده بسیار متمولی آمده اما زیر همه رسم و رسوم خانواده بورژوایش می‌زند و دلقک می‌شود. هانس دائم برای اجرا در سفر است. درآمدی ندارد اما خودش را هنرمند می‌داند و به علاوه به خاطر زبان تند و تیزش خیلی طرفدار هم ندارد. در زندگی‌اش فقط یک نفر را از صمیم قلب دوست دارد: ماری. اما ماری او را ترک کرده که با مرد دیگری ازدواج کند و حالا هانس افسرده شده است.

کتاب «عقاید یک دلقک» هم پر از ایده‌های ناب درجه یک و جملات قصار است. مثل این یکی: «انسان بایستی بعضی کارهای حتی به ظاهر احمقانه را فورا و بدون تفکر و تعمق انجام دهد.» هاینریش بل در کتابش همه چیز و همه کس را به سخره می‌گیرد. «عقاید یک دلقک» باعث می‌شود نگاه جدیدتری به پیرامون‌تان و به خصوص قواعد اجتماعی داشته باشید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*